Nefunkční čidlo dálkového odečtu vody

  1. ARTAV
  2. Nefunkční čidlo dálkového odečtu vody
meridla

Text otázky

Dobrý den. V mém družstevním bytě byla v roce 2022 provedena výměna vodoměrů. Každoročně pak probíhal dálkový odečet a vyúčtování (2022 = 10 m3; 2023 = 14 m3) Nyní za rok 2024 byl dálkový odečet vodoměru studené vody pouze 1 m3. Zjistilo se, že dálkový odečet nefunguje. Správcovské firmě byl předán celkový stav vodoměru 116 m3. Takže vyúčtování 2024 je nyní vystaveno na 72 m3. Správcovská firma tvrdí, že dálkový odečet nefungoval hned od začátku - rok 2022, ale je vinou vlastníka bytu, že si správnost odečtu nepohlídal sám. Nyní jednak zpochybňuji samotnou výši spotřeby vody na jednu osobu. A jednak nesouhlasím s úhradou odpočtu stavu vodoměru (72 m3) v cenové relaci aktuálního roku (žádám průměrné rozpočítání spotřeby dle cen z jednotlivých let). Správcovská firma se brání argumentem, že by museli přepočítat vyúčtování pro celý bytový dům, což se domnívám, že mě nemusí zajímat. Mohu se nějak bránit? Je mou povinností kontrolovat stav vodoměru? Mohu požadovat bezplatnou výměnu nejen čidla dálkového odečtu, ale i samotného vodoměru? Děkuji.

Odpověď na otázku

Při rozúčtování nákladů na studenou vodu se postupuje podle zákona č. 67/2013 Sb.

  • 5

Rozúčtování nákladů na služby

(1) Způsob rozúčtování poskytovatel služeb ujedná s dvoutřetinovou většinou nájemců v domě, nebo o něm rozhodne družstvo, anebo společenství. Změna způsobu rozúčtování je možná vždy až po uplynutí zúčtovacího období.

(2) Nedojde-li k ujednání, nebo rozhodnutí družstva, anebo společenství, rozúčtují se náklady na služby takto

  1. a)dodávka vody a odvádění odpadních vod v poměru naměřených hodnot na podružných vodoměrech; není-li provedena instalace podružných vodoměrů ve všech bytech nebo nebytových prostorech v domě, rozúčtují se náklady na dodávku vody a odvádění odpadních vod podle směrných čísel roční potřeby vody

Zákon neřeší případy, kdy nebyl vodoměr odečten, nebo byl odečten chybně.

Zde bych tedy doporučoval dohodu.

Pokud Vám vodoměr nefunguje, byly Vám na dodávku a montáž poskytnuty záruky, kdy předpokládám, že budete mít stávající vodoměr v záruce a je tedy oprávněné požadovat jeho bezplatnou výměnu.

Konečný příjemce je povinen zkontrolovat odečty získané dálkovým způsobem a zjištěné rozdíly reklamovat ve lhůtě pro reklamaci vyúčtování. Dálkový vodoměr se skládá z dvou částí. 1) samotný vodoměr jako stanovené měřidlo a 2) vysílačky. Porucha vysílacího zařízení nemusí mít na funkci měřidla a jeho kvalitu měření vliv. Pokud tedy fyzické počítadlo vykazuje náměr odlišný od údaje uvedeného ve vyúčtování, můžete požadovat přezkoušení vodoměru. Pokud vodoměr ve zkušebně vyhoví, objem vody byl Vámi skutečně spotřebován a je nutné ji vyúčtovat. Jelikož vyúčtování v zúčtovací jednotce probíhá poměrně, měl vlil na cenu v jednotlivých letech rozdíl mezi skutečně odebranou vodou a součty bytových vodoměru a v předchozích letech tak cena za kubík byla vyšší. V letošním roce naopak započtení takto odebrané vody nevyúčtovaná v minulých letech cenu vody sníží. Doporučujeme dohodu se správcem zúčtovací jednotky, případně přezkoušení vodoměru.