Vadný podružný vodoměr a jeho reklamace

  1. ARTAV
  2. Vadný podružný vodoměr a jeho reklamace
ostatni

Text otázky

Dobrý den, prosím o radu v této věci: vlastník jednotky má dle Prohlašení vlastníka budovy ve svém vlastnictví podružný vodoměr na teplou i studenou vodu. Oba vodoměry jsou certifikovány, jsou funkční asi 4 roky a oba měří vadně. Vyúčtování bylo reklamováno u SVJ, které reklamaci odmítlo s tím, že vodoměry jsou ve vlastnictví vlastníka jednotky, ten je zodpovědný za jejich bezvadnost a není možné z tohoto důvodu tedy znovu rozúčtovávat pro s dopady na ostatní vlastníky. Navíc není jasné, od kdy je vodoměr vadný. Má SVJ pravdu? Nebo se užijí nějaké zákony či vyhlášky, které podružné vodoměry a jejich nefunkčnost upravují (zákon o metrologii, vyhláška 372/2001 Sb., zákon č. 67/2013 Sb. či jiné?). Děkuji za odpověď. S pozdravem Viktor

Odpověď na otázku

Za bytové vodoměry by měl být odpovědný ten, kdo nechal vodoměry do bytů nainstalovat. Převážně tedy vlastník nebo správce objektu. Pokud si vodoměry instalovali pouze někteří uživatelé bytů, pak tyto nelze použít k rozúčtování. Údaje vodoměrů rovněž nelze použít v případě, pokud mají prošlé úřední ověření. Posouzení chybného měření může provést pouze Autorizované metrologické středisko čMI, které zjistí, zda vodoměr má požadované metrologické vlastnosti, případně provede opravu a následné ověření. Pokud majitel objektu provedl rozúčtování dle bytových vodoměrů bez platného ověření může mu být uložena pokutu až do výše 1 000 000 Kč.